Veilig en breed inzetbaar: "eHerkenning
logische stap"
Michel Körnmann, product owner basisregistraties bij Datamanagement Centrum van de Rijkswaterstaat Centrale Informatievoorziening, vertelt over zijn ervaringen met eHerkenning. En deelt handige tips voor het beheer. “Voor ons is eHerkenning een belangrijk hulpmiddel, een beveiligde lijn om Kadasterinformatie aan te vragen.”
Op tijd beginnen zorgt voor natuurlijk proces
Op 1 juli 2024 wordt eHerkenning verplicht voor een aantal diensten van het Kadaster. Verschillende organisaties gebruiken nu al eHerkenning voor Mijn Kadaster.
“Vanuit onze zorg voor beveiliging van diensten hebben een kleine 200 gebruikers toegang tot Mijn Kadaster. Het is nu een natuurlijk proces om over te gaan op eHerkenning. We hebben geleerd onderzoek te doen naar wie kadastrale gegevens in mag zien. Door inzicht in de rol en taak van de aanvrager kunnen we beter centraal sturen. En daardoor hebben we een beter zicht op wie toegang heeft in Kadaster-on-line en met welke diensten. Zie het als een opschoning van onze accounts. Waarbij wij nu gelijk een check doen op functie en rechtvaardiging. Heb jij die kadastrale gegevens echt nodig?”
Logisch dat Kadaster overgaat op eHerkenning
“Vanuit mijn rol als 1e beheerder blijf ik eHerkenning onder de aandacht brengen. Als overheidsorganisatie met overheidsinformatie vind ik het gebruik van eHerkenning een logische stap. Veilig en met persoonsidentificatie. eHerkenning heeft meerdere doelen, het is ook inzetbaar bij andere overheidsorganisaties. Dat is mijn verhaal naar gebruikers bij Rijkswaterstaat, zonder al te technisch te worden. Voor mij is het ook heel logisch dat het Kadaster overgaat op eHerkenning. En binnen mijn organisatie kan ik daar nu ook op sturen vanuit mijn functie.”
3 tips voor 1e beheerders
“Het is belangrijk om het aanvraagproces intern goed te organiseren.”
Körnmann geeft met zijn ervaring de volgende tips om als 1e beheerder te regelen:
- Een gebruikersoverzicht. Maak een opschoonlijst van accounts. En leg vast welke functies recht hebben op het gebruik van vastgoeddiensten. De exportfunctie in Mijn Kadaster helpt hier heel goed bij.
- Een procesbeschrijving van je eigen organisatie. Hoe verloopt het aanvraagproces en hoe is ondersteuning geregeld.
- Een stappenplan. Zo zien gebruikers snel wat ze moeten regelen.
Geen uitwisseling van inloggegevens
Als 1e beheerder maakt Körnmann gebruikers aan. “Juist met eHerkenning kun je voorkomen dat inloggegevens makkelijk uitgewisseld worden. Het uitwisselen van inloggegevens is iets waar een 1e beheerder geen zicht op heeft. Voor ons is het belangrijk zeker te weten wie informatie heeft opgevraagd. Met eHerkenning ligt dat zonder twijfel vast.”
“Als gebruikers twijfelen of het niet snappen zeg ik altijd: jij wilt als gebruiker toch ook niet dat anderen jouw gegevens inzien?” Aldus Michel Körnmann – productowner basisregistraties bij Rijkswaterstaat Centrale Informatievoorziening.
Meer informatie over het Kadaster en eHerkenning
Inloggen met eHerkenning wordt verplicht voor een aantal diensten van het Kadaster. Meer informatie over wat u moet regelen om met eHerkenning in te loggen leest u hier.
Bron: Veilig en breed inzetbaar: “eHerkenning logische stap” – Kadaster.nl zakelijk
Advies nodig bij de implementatie van eHerkenning binnen uw organisatie?
Neem hier contact op met onze consultants.