eHerkenning
Wat is eHerkenning?
Als ondernemer of organisatie moet u vaak zaken regelen met de overheid, gemeente en bedrijven. Bijvoorbeeld voor het aanvragen van een parkeervergunning, subsidie of verzekering. Veel van deze zaken kunt u nu online regelen met eHerkenning.
eHerkenning kunt u zich online identificeren en zo vertrouwelijke gegevens veilig uitwisselen met andere organisaties. Het grote gemak is dat u met één inlogmiddel bij meerdere organisaties kunt inloggen. Dat betekent minder wachtwoorden onthouden. Ook kiest u zelf hoe u wilt inloggen. Veilig, makkelijk en betrouwbaar.
Niet alle informatie die u moet uitwisselen hoeft even sterk beveiligd te worden. Een inlogmiddel is daarom beschikbaar op verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Kies het niveau dat gevraagd wordt door de organisaties waar u wilt inloggen óf kies een hoger niveau. Dan weet u zeker dat u uw zaken ook in de toekomst snel en veilig online kunt regelen. Reconi kan u voorzien van elk gewenst niveau eHerkenning.
Steeds meer dienstverleners verhogen het vereiste betrouwbaarheidsniveau naar niveau EH3.
Wij adviseren u dan ook EH3 aan te vragen, indien u voor een langere periode eHerkenning wil gebruiken.
U kunt nu al inloggen met eHerkenning op Mijn Kadaster.
Gebruik eHerkenning EH3 om in te loggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk eHerkenning straks onmisbaar, nu verkrijgbaar bij Reconi.
Het aanvraagproces
1. Bepaal tot welke diensten u toegang wil hebben
Het overzicht van dienstverleners geeft een actueel overzicht van welk betrouwbaarheidsniveau de verschillende diensten vereisen.
2. Wie gaat het gebruiken?
Bekijk hier voor meer informatie over wie bevoegd is om eHerkenning aan te vragen. De bevoegd vertegenwoordiger hoeft niet de gebruiker van het eHerkenningsmiddel zijn.
Let op: Een eHerkenningsmiddel is een persoonlijk middel.
3. Verzamelen van gegevens
Bekijk hier welke gegevens wij van u nodig hebben per betrouwbaarheidsniveau.
4. Aanvraag starten
Met behulp van de verzamelde gegevens kunt u uw aanvraag starten door het gewenste betrouwbaarheidsniveau te kiezen.
Let op: De aanvraag dient te worden gestart door de gebruiker.
5. Controle van uw aanvraag
Zorg dat in de aanvraag alle gegevens correct zijn ingevuld en dat alle bijlagen worden meegestuurd.
In bepaalde gevallen moet u fysiek worden geïdentificeerd. Dit gebeurt door onze partner AMP Groep. Zij komen bij u langs om u te identificeren.
6. Gebruik uw eHerkenning!
Direct nadat wij uw aanvraag hebben gecontroleerd, zal uw eHerkenningsmiddel worden uitgegeven
eHerkenning voor bedrijven
Gaat u eHerkenning aanvragen voor uw bedrijf houdt er dan rekening mee dat een eHerkenningsmiddel een persoonsgebonden middel is. Een eHerkenningsmiddel is persoonsgebonden en mag niet worden overgedragen of gedeeld. Als iemand anders binnen uw organisatie ook wil inloggen met eHerkenning, moet hij een eigen eHerkenningsmiddel met machtiging hebben.
Kies het hoogste betrouwbaarheidsniveau van de online diensten waar u wilt gaan inloggen. Beschikt u over een machtiging voor alle diensten dan kunt u altijd inloggen bij een dienst waar een lager betrouwbaarheidsniveau nodig is. Beschikt u nog niet over een machtiging voor alle diensten voeg deze dan toe aan uw bestaande eHerkenningsmiddel via machtiging toevoegen.
Heeft u al een eHerkenningsmiddel, maar met een lager betrouwbaarheidsniveau voor de online dienst waar u ook wilt inloggen? Dan moet u uw middel upgraden naar een hoger niveau.
Waarom aanvragen via Reconi?
Reconi is specialist op het gebied van eHerkenning en levert eHerkenning aan vele grote-, middelgrote- en kleine organisaties, waaronder diverse zorgorganisaties. Reconi (destijds CreAim) is vanaf het eerste uur betrokken bij de ontwikkeling van eHerkenning en is bij de lancering als één van de eerste marktpartijen door de overheid toegelaten als Erkend Aanbieder van eHerkenningsmiddelen op niveau EH2, EH2+, EH3 en EH4. Uiteraard voldoet Reconi aan de eisen van eHerkenning, welke zijn vastgelegd in het Afspraken Stelsel eHerkenning. Reconi is binnen eHerkenning actief op alle vlakken: Reconi vervult de rol van Middelenuitgever, Machtigingenregister, Authenticatiedienst en Herkenningsmakelaar. Tevens bieden wij een online Beheermodule die speciaal bedoeld is voor organisaties en gemeenten die meerdere eHerkenningsmiddelen (willen) hebben.