Wat heeft u nodig voordat u met de aanvraag start?

Voor organisaties die niet zijn geregistreerd bij de Kamer van Koophandel (KvK), zijn de volgende gegevens belangrijk voordat u een aanvraag start.

eHerkenning zonder KvK-nummer is speciaal bedoeld als inlogmiddel voor organisaties die niet geregistreerd staan bij de Kamer van Koophandel (KvK). Het is onder andere geschikt voor: Samenwerkingsverband, Verhuur vakantiewoningen, Maatschap of Organisaties met buitenlandse registratie.

Een eHerkenningsaanvraag moet worden ondertekend door een wettelijk bevoegd vertegenwoordiger vanwege betrouwbaarheid- en veiligheidseisen. Om aan te tonen dat iemand bevoegd vertegenwoordiger is van een organisatie, dient u de benodigde bewijsstukken aan te leveren.

Bij gezamenlijke bevoegdheid moet de aanvraag door alle vertegenwoordigers worden ondertekend, en van ieder moet een geldige kopie van een identiteitsbewijs worden toegevoegd. Welke documenten er aangeleverd dienen te worden als bewijs leest u onder ‘Bewijsstukken’.

Bewijsstukken
Voor deze bevoegdheidscontrole hebben wij de volgende bewijsstukken nodig, afhankelijk van het type organisatie
:

Organisaties met buitenlandse registratie:

1. Brief van de Belastingdienst

    • Hierin moeten de volgende gegevens staan: Naam, adres en fiscale nummer van het samenwerkingsverband / de maatschap. 

2. Een uittreksel uit het handelsregister waar de organisatie is ingeschreven:

Overig aan te leveren documenten als de bevoegdheid nog niet is vastgesteld:

    • Oprichtingsakte
    • Statuten
    • Volmacht

Lijst van Bestuurders

Organisaties uit de VS:

Wij vragen u om bewijsstukken aan te leveren die aantonen dat deze persoon eHerkenning voor uw organisatie mag aanvragen. Dit kan door het aanleveren van de volgende documenten:

  • Certicate of Incorporation
  • Certificate of Incumbency
  • Certifate of Goodstanding
  • Bylaws

Uit de documenten moet blijken wie de bevoegd vertegenwoordiger(s) is/zijn namens de organisatie. De namen van de members van de board of directors en officiers moeten zichtbaar zijn.

U kunt de volgende website raadplegen: https://www.nass.org/business-services/corporate-registration en selecteer de juiste staat.

Samenwerkingsverband/Verhuur van vastgoed (o.a. vakantiewoningen):

Bij samenwerkingsverbanden die zijn opgericht i.v.m. de verhuur van een pand, waaronder een vakantiewoning, is het verplicht om de volgende documenten aan te leveren:

1. Brief van de Belastingdienst

  • Hierin moeten de volgende gegevens staan: Naam, adres en fiscale nummer van het samenwerkingsverband / de maatschap.

2. Voor het aantonen van de tekenbevoegdheid dient tevens één van de volgende documenten te worden aangeleverd:

Samenwerkingsverband/Maatschap Overig:

1. Brief van de Belastingdienst

    • Hierin moeten de volgende gegevens staan: Naam, adres en fiscale nummer van het samenwerkingsverband / de maatschap. 

2.  Samenwerkingsovereenkomst / Maatschapsovereenkomst die is gesloten tussen de vertegenwoordigers. 

Dit betreft het nummer waarmee u bekend bent bij de Nederlandse Belastingdienst. Uw fiscaal nummer zijn de eerste 9 cijfers van het Omzetbelastingnummer. Dit is terug te vinden op brieven van de Belastingdienst.

Voorbeeld Omzetbelastingnummer: 1234.56.789.B.01.

Om aan te tonen dat iemand bevoegd vertegenwoordiger is van een organisatie, dient u de benodigde bewijsstukken aan te leveren. Deze bewijsstukken vindt u onder ‘Wat heeft u nodig voor uw aanvraag’. Tijdens het proces wordt gevraagd om bewijsstukken* aan te leveren en een kopie legitimatiebewijs.

*De vereiste bewijsstukken variëren per type organisatie. Onder “Wat heeft u nodig voor uw aanvraag?” vindt u de specifieke documenten die nodig zijn om aan te leveren.

Bij eHerkenning voor organisaties zonder KvK is een persoonlijke identificatie nodig van de bevoegd vertegenwoordiger die ook de gebruiker is. De identificatie kan op verschillende manieren:

> Online identificatie via AMP Groep
Indien u als gebruiker bij Reconi een eHerkenningsmiddel aanschaft dan wordt u met behulp van een app op afstand geïdentificeerd. De identificatie wordt uitgevoerd door onze externe partner AMP Groep. Dit kan via de “AMP Groep Online Identificatie APP”, welke u gratis kunt downloaden via de Apple App Store of de Android Play Store. U heeft een identiteitsbewijs met een NFC-chip nodig om uzelf online te identificeren. Klik hier voor meer informatie over geschikte identiteitsbewijzen.

> Persoonlijk identificatie op locatie via AMP Groep
Het maken van een afspraak voor identificatie in persoon op locatie is alleen mogelijk binnen Nederland.

Klik hier voor meer informatie. 

> Controle handtekening*
Het registratieformulier dient te worden voorzien van een originele met pen gezette handtekening. Een kopie/scan of digitale handtekening met bijvoorbeeld Docusign wordt niet geaccepteerd.

*Let op: bij een gezamenlijke bevoegdheid dient de handtekening per post opgestuurd te worden. Het is mogelijk om het ondertekende registratieformulier apart van elkaar te versturen naar Reconi.  

> Controle legitimatiebewijs
Voor de validatie van de eHerkenning-aanvraag zijn de volgende identificatiedocumenten toegestaan:


Meer informatie over Organisaties zonder KvK-nummer?
Klik 
hier voor de meest gestelde vragen.

eHerkenning of Ketenmachtiging voor alle diensten van de Belastingdienst

Omzetbelasting (btw)

Vennootschapsbelasting

Loonheffingen

Verhuurderheffing

Bankrekeningnummers ondernemer

Beheer contactgegevens

Intermediairdienst

Belastingdienst Gegevensportaal

Omzetbelasting voor Fiscale Eenheden


Ketenmachtiging

 aanvragen voor Organisaties zonder KvK-nummer
 
 


Toevoegen aan bestaand middel

 van Organisaties zonder KvK-
nummer 

Ketenmachtigingen voor intermediairs

Bent u fiscaal dienstverlener (intermediair) zonder inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KVK) en dient u namens uw klant in te loggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk? U heeft dan toestemming nodig om namens uw klant in te loggen. Die toestemming regelt u met een ketenmachtiging. Start uw aanvraag voor de ketenmachtiging voor EH3 zonder KVK-nummer.